Uittreksel persoonsgegevens BRP

In een uittreksel BRP (Basisregistratie Personen) staan persoonsgegevens, zoals uw naam, adres en woonplaats. U vraagt dit uittreksel aan bij de gemeente waar u woont.

U logt in met DigiD en betaalt direct met IDEAL. Binnen vijf werkdagen krijgt u het uittreksel thuis met de post.

DigiDDirect online aanvragen 

Of maak een afspraak

Bij een afspraak aan de balie van het gemeentehuis neemt u uw legitimatiebewijs mee. 

Aanvraag organisatie

Bent u een bedrijf, zoals advocaat of notaris, dan hebt u soms uittreksels nodig van uw cliënt. U kunt deze direct online aanvragen.

U hebt nodig:

  • eHerkenning niveau 2+
  • uw KvK-vestigingsnummer

 eHerkenningUittreksel BRP aanvragen met eHerkenning

Voor wie kunt u een uittreksel aanvragen?

  • uzelf;
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar;
  • iemand die u hebt gemachtigd (zie onderaan deze pagina hoe dit werkt)

Aanvragen vanuit het buitenland

Wilt u een uittreksel BRP aanvragen vanuit het buitenland, dan kunt u hiervoor alleen terecht bij een van de RNI-loketten.

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online aanvraagt, stuurt de gemeente het binnen 5 werkdagen per post naar u toe.  

Kosten

  • Online aanvraag: € 8.65 
  • Aanvraag bij de balie: € 11,20 
  • Internationaal uittreksel uit de BRP (als u het uittreksel nodig heeft voor een buitenlandse instantie): € 15,80
Iemand machtigen

Als iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt;
  • de naam van de gemachtigde;
  • uw handtekening;
  • de handtekening van de gemachtigde.

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.