Gezocht: bestuursleden dorpshuis De Sleutel
De Sleutel is het dorpshuis in Breedeweg. We zoeken bevlogen bestuursleden die samen met vrijwilligers willen bouwen aan een sprankelende ontmoetingsplek. Natuurlijk met hulp van de gemeente. Wilt u met een frisse blik het trefpunt van Breedeweg mee vormgeven? Laat het ons weten.
Het zijn vrijwillige functies voor 4 tot 8 uur per week in een nog op te richten stichting.
We zoeken onder andere een voorzitter, penningmeester en secretaris.
De Sleutel is het dorpshuis voor inwoners en verenigingen. Met thema’s als gezondheid en ontmoeten in het hart van Breedeweg. Het is ‘de huiskamer’ voor inwoners van Breedeweg en daarbuiten. En dé plek voor allerlei activiteiten van inwoners, organisaties en verenigingen.
De gemeente Berg en Dal wil voor Breedeweg een fijne plek waar inwoners en verenigingen elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten. De Sleutel is momenteel de locatie waar dit gebeurt. Voor het dagelijks bestuur zoeken we betrokken vrijwilligers.
Ben je nieuwsgierig, heb je wat tijd over, heb je bestuurlijke ervaring of wil je dit graag leren? Bel of mail ons dan. Geheel vrijblijvend. Ook als je alleen een vraag hebt. Neem contact op met Lysanne van den Berg - Klaassen via 06 – 28 34 35 21 of via lm.klaassen@bergendal.nl.
Wat worden uw taken als bestuurslid?
Je zorgt ervoor dat De Sleutel een open dorpshuis wordt waar verenigingen, inwoners en andere organisaties elkaar kunnen ontmoeten. Dit doe je met ondersteuning van de gemeente.
Uiteraard onderhoud je goede relaties met de huidige gebruikers. Zij weten precies waarvoor ze bij je terechtkunnen en hoe ze je kunnen bereiken. Dit geldt ook voor nieuwe gebruikers, inwonersinitiatieven, vrijwilligers en andere betrokkenen. Omdat De Sleutel financieel zelfstandig moet zijn, is het van belang dat de exploitatie gezond blijft, en dat is jouw verantwoordelijkheid.
Wie zoeken wij?
We zoeken bestuursleden die samen met anderen willen bouwen aan dé ontmoetingsplek voor Breedeweg. Mensen die graag samenwerken met vrijwilligers en het verenigingsleven een warm hart toedragen. Wij zijn op zoek naar teamspelers: mensen die durven zeggen wat ze denken, maar ook goed kunnen luisteren, nieuwsgierig en betrokken zijn. Je bent zichtbaar en benaderbaar, maar hoeft niet in de schijnwerpers te staan. Als je ervaring hebt in een bestuurdersrol is dat mooi meegenomen, maar geen harde voorwaarde. Enthousiasme en de bereidheid om te leren vinden wij belangrijker. Wij ondersteunen je waar nodig.
Elk bestuurslid heeft een eigen taak en verantwoordelijkheid. Wij zoeken een voorzitter, secretaris, penningmeester en algemene bestuursleden.
Profiel van de voorzitter
De voorzitter is het gezicht en aanspreekpunt van de stichting. Hij of zij leidt het bestuur en houdt het overzicht over de koers en voortgang. De voorzitter stimuleert de samenwerking met alle betrokkenen en bewaakt de besluitvorming.
De belangrijkste taken van de voorzitter:
- Voorbereiden en leiden van vergaderingen;
- Je verdeelt taken en verantwoordelijkheden binnen het bestuur;
- Het vertegenwoordigen van de stichting;
Als voorzitter leg je makkelijk contact en weet je mensen met elkaar te verbinden. Je durft leiding te geven en bent besluitvaardig.
Profiel van de penningmeester
De penningmeester vertaalt het inhoudelijk beleid in geld. De penningmeester bereidt financiële beslissingen voor, maar het bestuur is als geheel verantwoordelijk voor de financiën.
De belangrijkste taken van de penningmeester:
- Je stelt de begroting en het financieel jaarverslag op;
- Je maakt een financiële planning voor meerdere jaren;
- Je werft fondsen;
- Het controleren en beoordelen de financiële gegevens.
Als penningmeester moet je goed financieel en boekhoudkundig inzicht hebben. Maar je kunt je laten ondersteunen door een administratiekantoor. Jij bent ICT-vaardig en hebt een dienstverlenende instelling.
Profiel van de secretaris
De secretaris is het geheugen van de organisatie.
De belangrijkste taken van de secretaris:
- Je bent het contactadres van het bestuur, zowel intern als extern;
- Je beantwoordt ingekomen stukken;
- Je verzamelt relevante informatie in een digitaal archief. Je ordent de informatie en houdt het toegankelijk;
- Je bereidt vergaderingen voor en maakt een verslag van de vergaderingen.
Profiel van een algemeen bestuurslid
Algemene bestuursleden denken mee over het beleid van de stichting en dragen bij aan de besluitvorming. Je hebt een enthousiaste, proactieve houding en kan goed samenwerken.
De belangrijkste taken van een algemeen bestuurslid:
- Actief deelnemen aan bestuursvergaderingen en overleggen;
- Je denkt mee over de strategie van de stichting;
- Je ondersteunt de andere bestuursleden waar nodig
Wat bieden wij?
Wij bieden jou de kans om mee te bouwen aan de sprankelende ontmoetingsplek van Breedeweg. Je hoeft niet alles alleen te doen. Je krijgt hulp van professionals voor de financiële administratie en krijgt ondersteuning vanuit de gemeente waar nodig. Bovendien krijg je de ruimte om te leren en jezelf verder te ontwikkelen in besturen, samenwerken en overleggen.
Ben jij nieuwsgierig geworden? Neem dan snel contact op met Lysanne van den Berg - Klaassen via 06 – 28 34 35 21 of via lm.klaassen@bergendal.nl. Reageren kan tot 21 december 2024.