eHerkenning

U kunt als bedrijf, organisatie of vereniging veel producten en diensten van de gemeente digitaal regelen of aanvragen. Dit kunnen inwoners met DigiD, denk aan een verhuizing doorgeven of een uittreksel aanvragen. Voor organisaties en bedrijven werken wij met eHerkenning.  

Wat is eHerkenning? 

EHerkenning is een veilig en betrouwbaar inlogmiddel waarmee u bij ruim 600 verschillende dienstverleners, zoals UWV, gemeenten, Belastingdienst en verzekeraars kunt inloggen. Een notariskantoor kan bij de gemeente bijvoorbeeld een erfgenamenonderzoek of een uittreksel uit de BRP aanvragen. Of u kunt als vereniging subsidie aanvragen of een melding doen van een evenement. 

Waarom? 

Door invoering van de Wet digitale overheid zijn overheden verplicht om betrouwbare inlogmethoden te gebruiken voor hun digitale dienstverlening. Als u inlogt met eHerkenning, weten wij zeker wie u bent en dat u bepaalde zaken mag regelen. U heeft daarmee de zekerheid dat de toegang tot onze online diensten veilig en betrouwbaar is. Want u wisselt gevoelige informatie uit, zoals financiële of persoonlijke gegevens. 

Hoe werkt het? 

Op de website van eHerkenning  leest u meer over hoe eHerkenning werkt en hoe u een account kunt aanvragen. EHerkenning werkt met diverse betrouwbaarheidsniveaus. Voor overheden is het verplicht om minimaal betrouwbaarheidsniveau EH2+ te hebben, maar wij adviseren u om minimaal EH3 aan te vragen, omdat steeds meer overheden dit als minimaal niveau hanteren. Heeft u al een account maar nog niet het juiste betrouwbaarheidsniveau? U vindt op de website meer informatie over hoe u uw account kunt upgraden naar een hoger niveau.